piątek, 21 czerwca 2013

Sposób na porysowaną płytę CD/DVD

W niedawnym czasie na allegro zakupiłem grę, niestety podczas przesyłki płyta wypadła z mocowania i powstało wiele matowych zarysowań.
Podczas instalacji występowały błędy. Zacząłem więc przeglądać sieć w poszukiwaniu rozwiązań.
 
Jak to bywa w takich sytuacjach istnieje sposób profesjonalny oraz szereg domowych, chałupniczych metod.
 
Profesjonalny sposób polega na oddaniu płyty do regeneracji. Istnieje mnóstwo serwisów zajmujących się tą usługą. Koszt regeneracji jednej płyt to około 10-20 złotych.
 
Domowe metody to w zależności od zarysowania płyty:
  1. Najlepiej zacząć od umycia płyty płynem do mycia naczyń i ciepłą wodą.
  2. Jeżeli to nie pomoże można spróbować przetrzeć płytę pastą do zębów w miejscu zarysowania. Podczas polerowania należy przecierać płytę od wewnętrznej krawędzi do zewnętrznej (powstaną drobne zarysowania, ale z tymi laser potrafi sobie porawdzić). Można również użyć pasty do polerki lakieru samochodowego tempo, albo pasty do polerowania mosiądzu. Polerujemy płytę w ten sam sposób. Po polerowaniu należy płytę przemyć wodą z płynem do mycia naczyń i osuszyć. Na płycie nie może zostać pasta, ponieważ może uszkodzić napęd.
Oczywiście istnieje jeszcze kilka metod, ale tylko te powyżej zostały przeze mnie przetestowane. Radziłbym zacząć przygodę z polerowaniem płyt od takiej płyty na której Wam nie zależy. Oczywiście robicie wszystko na własną odpowiedzialność, jak wspomniałem wcześniej są to metody chałupnicze...
 
Ja do swojej płyty zasotowałem pastę tempo. Powstało oczywiście wiele małych, poprzecznych rys, ale matowe rysy zniknęły z płyty. Laser świetnie sobie poradził z odczytem płyty i gra się zainstalowała.
 
Jednak nie była to płyta, do której przywiązywałem znaczenie. Wykonałem zabieg raczej z ciekawości. Gdybym posiadał płytę na której zależałoby mi z pewnościa oddałbym ją do profesjonalnej regeneracji.
Niemniej test potwierdził, że domowe metody mogą również być skuczeczne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz