czwartek, 19 lutego 2015

ASUS N551-JM piszczy/trzeszczy

Po moich wstępnych kłopotach z dyskami (o których wspominałem we wcześniejszym poście), zaczął się inny, ciekawszy problem. Usłyszałem jakieś dziwne trzaski wydobywające się spod klawiatury laptopa na wysokości wentylatora. Pomyślałem - pewnie trafiłem taką sztukę, lecz po głębszej analizie okazało się, że dziwne trzaski obecne są tylko w systemie operacyjnym i do tego przy jaskrawych tłach.

Zacząłem się zastanawiać czy to nie jest jednak problem software’owy (podejrzewałem złe sterowniki), a nie hardware’owy. Metodą prób i błędów okazało się, że gdy w menadżerze urządzeń dezaktywuję wbudowaną kartę graficzną (Intel HD 4600) dźwięk ustaje, gdy jednak jak z powrotem włączę trzaski powracają. Deinstalacja sterowników do Intela także nie pomagała, a ich usunięcie pomagało jedynie do momentu gdy system ściągnął sterowniki Windows’owe.

Googlowanie pokazało, że ktoś także ma taki problem, który nadal pozostaje nierozwiązany. Na jednym z anglojęzycznych forów sugerowano użytkownikowi zwrot sprzętu na gwarancję.

Postanawiałem zainstalować system jeszcze raz i po kolei instalować sterowniki i nasłuchiwać. Tym razem instalowałem tylko niezbędne sterowniki a nie wszystkie. I udało się... Laptop miał zainstalowane wszystkie sterowniki, a tajemnicze dźwięki nie wydobywały się z jego wnętrza. Następnie ściągnąłem aktualizacje do Windows’a. Zobaczyłem, że na liście są również dwa sterowniki, jeden z nich do sieciówki lan realteka. Po instalacji aktualizacji laptop oczywiście znowu trzeszczał. Okazało się że przyczyną jest właśnie sterownik do lanu. Jego wyrzucenie (przywrócenie poprzedniej wersji - domyślnej) rozwiązało problem. Stąd też postanowiłem podzielić się tym problemem na blogu, a nuż ktoś będzie miał podobny problem :)

I tak oto kończy się historia jak jeden z droższych laptopów Asusa napsuł mi krwi najpierw dyskiem ssd a potem brzęczeniem na dobre kilka dni.

6 komentarzy:

  1. ja mam to samo

    OdpowiedzUsuń
  2. W poście opisałem jak rozwiązać problem. Należy odinstalować sterownik do karty lan ściągany przez Windows Update. W menadżerze urządzeń trzeba wybrać kartę realtek lan i w zakładce sterownik odinstalować aktualizacje (przywrócić domyślny)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja LAN odinstalowałem ale jakby sam się zainstalował i przestało :/

    OdpowiedzUsuń
  4. tez miałem problem z ssd ale poradziłem sobie

    OdpowiedzUsuń
  5. Na oryginalnym sterowniku Windowsa 8 jest w porządku. Przynajmniej tak było w moim przypadku. Laptop zaczyna trzeszczeć dopiero jak Windows ściągnie aktualizację sterownika LAN, dopiero po tej aktualizacji zaczynał trzeszczeć. Tak więc usunięcie sterownika powinno pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za pomoc już wszystko w porządku :)

    OdpowiedzUsuń