poniedziałek, 23 czerwca 2014

Dysk SSD przestał działać i nie jest widoczny w BIOS/UEFI

Bohaterem dzisiejszego postu będzie dysk SSD Cruciala, który służył mi jako dysk dla Battlefieldów (zarówno części trzeciej jak i czwartej). 64GB wystarczały idealnie dla obydwu produkcji elektroników, do czasu, gdy podczas aktualizacji czwartej części pola walki komputer zamarzł. Po restarcie długo oglądałem testy przeprowadzane przez UEFI, a następnie mogłem iść zaparzyć herbatę podczas gdy Windows próbował wstać.
Gdy już upłynęła wystarczająca ilość czasu abym ujrzał pulpit systemu, od razu sprawdziłem "Mój Komputer". Dysk SSD był niewidoczny. Dalsza diagnostyka wykazała również, że jest on także niewidoczny w UEFI, jak i jest przyczyną przestojów zarówno na testach UEFI jak i ładowania systemu. Pożegnałem się więc z crucialem i wykręciłem go z obudowy myśląc "No cóż po prostu się ...zepsuł".
 
Jednak jakiś czas później natrafiłem na pewnym forum na wątek opisujący podobny problem. Pomógł mi on w naprawie SSD. Jak to zrobiłem?
 
Zacznijmy od początku:
 
Dokładny model mojego dysku to: Crucial m4 64GB (CT064M4SSD2).
Jego zdjęcie poglądowe prezentuje poniżej.


Czynności które przeprowadziłem w celu naprawy:
 
1. Utworzyłem bootowalny pendrive (jak to uczynić - najlepiej wygooglować - podpowiem program Rufus).
 
2. Ściągnąłem ze strony producenta firmeware do uszkodzonego dysku SSD (ten bootowalny z poziomu DOS'a - http://www.crucial.com/wcsstore/CrucialSAS/firmware/m4/070H/crucial-m4-070h-07-00.zip) - proszę jednak zwrócić uwagę, że link który podaje będzie działał tylko z z tym jednym konkretnym modelem SSD - Crucial m4 64GB (CT064M4SSD2), w przypadku posiadania innego musicie poszukać swojej wersji firmware na stronie producenta.
 
3. Umieściłem pliki na pendrive.
 
4. Włączyłem komputer z podłączonym dyskiem SSD, pendrive oraz wymusiłem rozruch z pendrive.
 
5. Poczekałem na zakończenie testów UEFI (to nic, że BIOS/UEFI nie widzi tego dysku).
 
6. Postępowałem zgodnie z instrukcjami producenta odnośnie aktualizacji firmware SSD.
 
7. Po pomyślnej aktualizacji firmware, zrestartowałem komputer.
 
Ku mojemu zdziwieniu, dysk zaczął być widoczny z powrotem w UEFI oraz w systemie. Nie zarejestrowałem również przestojów zarówno testów UFEI jak i podczas ładowania systemu. Co więcej, po załadowaniu Windowsa, w "Moim Komputerze" dysk był widoczny oraz posiadał wszystkie dane z przed "awarii".
 
Okazało się, że w tej prosty sposób przywróciłem swój SSD z zaświatów do żywych. Warto spróbować tej metody zanim przeznaczymy swój dysk na straty.

5 komentarzy:

  1. Działa z dyskiem Plexttora:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dodam tylko, że ten SSD działa nadal prawidłowo po dziś dzień.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam !
    Mam podobny problem. Mój dysk crucial MX200 2,5" 250 MB przestał być widoczny w systemie. Cristal disk widzi SSD, oprogramowanie Cuxial Storage Executive Tools po analizie "mówi", że dysk jest w dobrej kondycji, pokazuje stopień zajęcia powierzchni dyskowej. Jak dalej skorzystać z narzędzi aby "uzdrowić " dysk. Twój post dał mi nadzieję, że moje dane mam szansę odzyskać ?! Jak odnaleźć plik do upgrade SSD ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zacząłbym od aktualizacji firmware - ja zrobiłem to samo. Tutaj znajdują się firmware do cruciali:
      http://eu.crucial.com/eur/en/support-ssd?cm_re=eu-support-_-main-_-ssd-support-page-button

      MX200 jest na liście legacy.

      Instrukcja aktualizacji firmware jest tu: http://eu.crucial.com/wcsstore/CrucialSAS/pdf/install-guides/ssd/crucial-firmware-update-all-en.pdf

      Usuń
  4. Dzień dobry!
    Szkoda, że do dysków SSD ADATA nie ma tego typu (DOS'owego) firmware. Mam SU800 256GB, którego nie widzi system i BIOS, co prawda dysk jest na gwarancji, ale zbyt dużo danych osobistych będzie straconych.

    OdpowiedzUsuń