czwartek, 26 stycznia 2012

Asus Eee PC głośna praca dysku

Netbooka Eee PC posiadam od listopada i pamiętam, że od początku jego użytkowania dysk głośno pracował - tzn. raz na jakiś czas pracy następowała 30 minutowa faza stukania głowicy dysku (tak zwane parkowanie). Generalnie sprawa jakoś mnie nie obchodziła i nie przeszkadzała dopóki nie zacząłem się uczyć na egzaminy... Wtedy dźwięk był bardzo irytujący.
Postanowiłem oddać netbooka na gwarancję, pomyślałem, mam wadliwy dysk. Jednak na infolinii pan poinformował mnie, że jest to sprawa normalna i tak musi być. Krótko mówiąc kazano mi spadać na drzewo... Notabene identyczną ostatnio miałem przygodę z serwisem Panasonica i bad pixelem. Coś nie mam szczęścia do serwisu.
Nie mniej jednak dysk stuka, ja muszę się uczyć, problem nie załatwiony. Zacząłem szukać w sieci i okazuję się, że nie tylko ja mam taki problem. Dotyczy to wszystkich netbooków z serii Eee PC (czasami też Msi Wind). Dlaczego tak się dzieje? Nie wiem... Po kiego dysk parkuje co 5 sekund? Nie wiem... Ponoć ma oszczędzać energię. Warto jeszcze wspomnieć, że parkowanie głowicy zużywa dysk bardzo szybko. Każdy dysk ma wytrzymałość ok. ~500-600 tyś. parkowań głowicy. Netbook przez pierwszy tydzień używania robi ~10 tyś. parkowań.


ROZWIĄZANIE


Użyć programu QuietHDD (do pobrania stąd). Program jest na licencji freeware. Początkowo program stworzony był tylko dla EeePC i nazywał się eeehdd, ale okazuję się, że działa także z innymi netbookami. Program należy rozpakować i musi być cały czas uruchomiony w tle (tak aby przy każdym włączeniu systemu zmieniał paramenty parkowania dysku), więc radzę wrzucić jego skrót do autostartu.
W programie są dwa ustawienia: AAM - to właśnie to nieszczęsne parkowanie dysku oraz APM, czyli szybkość dysku.
Jak to ustawić? Ja ustawiłem następująco: AAM - zarówno na zasilaniu jak i na baterii ustawiłem wartość 255, czyli wyłączenie całkowite. Uważam, że parkowanie głowicy jest zbędne. Natomiast APM ustawiłem na 254 przy zasilaniu a 128 przy baterii.




Po tej operacji stukanie głowicy ustąpiło, co więcej nie zauważyłem, aby zwiększyło się zużycie baterii przy wyłączony parkowaniu, a jeśli już to nieznacznie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz